INSAN ISTIMEWA KEPRIHATINAN KAMI

SELAMAT DATANG KE PPKIBL SMK KAJANG UTAMA

SELAMAT DATANG KE PPKIBL SMK KAJANG UTAMA

Tuesday, March 29, 2011

ANUGERAH KHAS KECEMERLANGAN (PENDIDIKAN KHAS)

ANUGERAH KHAS KECEMERLANGAN (PENDIDIKAN KHAS)
PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI BERMASALAH PENGLIHATAN

Tanggal 17 September 1995 di Hospital Kajang,lahir seorang bayi perempuan, anak sulung kepada pasangan En. Wong Wai Meng dan Pn. Fong Yoke Siong. Bayi tersebut dinamakan Wong Shin Yee. Pada awal kelahiran Wong Shin Yee adalah bayi yang sempurna sifat fizikalnya. Namun pada tempoh zaman kanak-kanak, Wong Shin Yee mengalami masalah penglihatan. Hasil pemeriksaan doktor didapati terdapat selaput yang semakin menebal pada bahagian luar kedua belah matanya dan masalah retina pada bahagian dalam matanya. Ibu bapa beliau berusaha menyembuhkan matanya walaupun hingga ke luar negara. Namun usaha mereka tidak memberi apa-apa perubahan dan mereka terpaksa berserah pada ketentuan Tuhan.

Walaupun Wong Shin Yee mengalami masalah penglihatan, kedua ibu bapanya tetap menitik beratkan pelajaran. Pada awal pendidikan , Wong Shin Yee dihantar ke SRK Sg. Kantan Kajang di Program Integrasi Masalah Penglihatan. Beliau menunjukkan minat belajar dan membuktikan kejayaan dengan pencapaian 5A dalam UPSR.

Berbekalkan keputusan UPSR tersebut, beliau telah ditempatkan di Program Pendidikan Khas Integrasi Bermasalah Penglihatan (PPKIBL) serta diinklusifkan/ diserapkan dalam Kelas Rancangan Khas (KRK) di SMK Kajang Utama dalam Tingkatan 1 Amanah pada Tahun 2009. Dalam keterbatasan upaya untuk melihat, beliau masih mampu bersaing dengan rakan-rakan sekelas yang boleh melihat dalam menimba ilmu pengetahuan. Beliau berjaya menduduki tempat ketiga dalam Peperiksaan Pertengahan Tahun dan tempat keempat dalam Peperiksaan Akhir Tahun 2009. Pada tahun 2010 pula beliau mendapat tempat ketiga dan kelapan dalam peperiksaan penggal. Malah beliau sering mendapat markah tertinggikeseluruhan Tingkatan dalam mata pelajaran Sejarah.

Dalam ko-kurikulum pula, beliau merupakan ahli Pembimbing Rakan Sebaya dan ahli Persatuan Bahasa Inggeris. Kemampuan beliau berkomunikasi dan bersosial dengan pelajar lain, membuatkan beliau tidak kekok untuk berkongsi pendapat bagi menjana idea dan meluaskan pemikiran.

Atas ciri-ciri dan pencapaian beliau, maka Wong Shin Yee dari tingkatan 3 Amanah telah terpilih untuk menerima Anugerah Kecemerlangan Pendidikan Khas tahun 2010. Tahniah diucapkan. Moga anugerah ini menjadi pendorong kepada Wong Shin Yee dan juga pelajar SMKKU khasnya untuk terus berjaya dalam PMR tahun ini dan juga cemerlang pada masa-masa yang akan datang. Bersyukurlah kita atas nikmat penglihatan yang dianugerahkan kepada kita.

No comments:

Post a Comment